Vissza a főlapra

Jelmagyarázat:


EKL: Esztétikai kislexikon
KKE: Kulturális kisenciklopédia
VIL: Világirodalmi lexikon

újítás

VIL16 65-66 | részcímszó

a folklórban az újítás a hivatásos művé­szetekben szereplő művészi újításnak előz­ménye és előképe, de ugyanakkor lényege­sen különbözik is attól. Mivel a folklórban a variálódás állandó és sokrétű, a folkloris­ták több ízben is megkísérelték, hogy ezt a jelenséget dialektikus módon ragadják meg. Így került sor egyfelől az állandóság és a hagyomány, másrészt a változatképződés és az újítás kategóriáinak kidolgozására, amelyek voltaképpen ugyanazt a jelensé­get közelítik meg különböző oldalról. A ré­gebbi folklorisztika az újításra kevesebb figyelmet fordított, inkább az állandóság fontosságát hangsúlyozta, s ha rábukkant is a változás tényeire, ezt inkább statikus mint dinamikus fogalmakkal (→elterjedés, önkijavítás) próbálta megközelíteni. Újab­ban esztétikai törvényszerűségekkel ma­gyarázzák az újítás tényeit, és a generatív szemlélet a produktivitás tényezőit önma­gában is az érdeklődés középpontjába állí­totta. ● A pozitivista folklorisztika az anyag és a technika állandóságából magya­rázta az újítás viszonylag kisebb súlyát, s a változtatásokban gyakran romboló folya­matok eredményét (→széténeklés) látta. Az egyes alkotó egyéniségeknek igen kevés szerepet tulajdonítottak. Újabban az állan­dóságot a folklór korlátozott művészi lehe­tőségével magyarázzák, amely azonban nem zárja ki az újítás létrejöttét, csupán arra utal, hogy ez ritkán önállóan esztéti­kai jellegű. Ha az újítás során új műfajok, stílusok önállóan nem is alakulnak ki a folklórban, a már meglevő formák viszony­lag gazdagon alakíthatók. Ennek legismer­tebb formája a konkrét körülményekhez alkalmazás (az előadás vagy a megrendelő kívánságai szerint), az anyagszerűségből fakadó kötöttségek többé-kevésbé tudatos kihasználása. Külön meg kell említeni a kellékcsere (a német folklorisztikában Re­quisitverschiebung) jelenségét, amelynek so­rán az idejétmúlt tárgyak, mozzanatok he­lyére a folklór alkotó modern vonásokat illeszt (gyakran egyenesen groteszkül anak­ronisztikus hatást keltve, pl. amikor a me­sében a szörnyeteg egy egész gyorsvonatot fal fel). Az újítás határait a közösségi jelleg (főként a befogadó közösség) viszonylag szigorúan megszabja; ha ezt a határt áthágja az alkotó, az újítás eredménye már nem folklór alkotás, hanem a hivatásos mű­vészet keretébe tartozó egyedi alkotás lesz. Ez figyelhető meg a népművészet legkivá­lóbb képviselőinél, akik nem egyszer a folk­lór határain kívüli termékeket hoznak létre (pl. szoborcsoport, amatőr festmények, me­seregény, önéletrajzi regény, verses levele­zés stb.). Az újítás így határaival is jelöli a folklóron belül a társadalmiság megvalósu­lását. Kiváltó oka is itt keresendő: egyrészt a valóság szüntelen változása készteti az alkotókat az újításokra, másrészt (főként az előadóművészeteknél) az alkotók egymással való szüntelen versengése is ebbe az irányba hat. Külön vizsgálandó téma itt a →performancia és a →kompetencia kapcso­lata, mivel az újítás a variánsok generálá­sának nem állandó vonásaként is felfogha­tó. A strukturális folklorisztika szerint itt a funkcióváltozás játszik a legtöbbször szere­pet: a gyakorlati (mágikus) funkció helyére az esztétikai funkció kerül, és ez az újítást is a művésziség irányában módosítja. ● (→változat, funkció)

Irodalom:

Marót K.: Hagyomány és fejlődés (Társadalomtudomány, 1935); Ortutay Gy.: Fedics Mihály mesél (1940); Marót K.: Survival és revival (Ethn, 1945); Ortutay Gy.: Variáns, invari­áns, affinitás (MTA II. OK, 1959); H. Bau­singer: Requisitverschiebung und Requisit­erstarrung (Wirkendes Wort, 1960); M. Lüthi: Urform und Zielform in Sage und Märchen (Fabula, 1967); P. G. Bogatirjov: Voproszi tyeorii narodnovo iszkussztva (1971); Voigt V.: A folklór esztétikájához (1972).