Vissza a főlapra

Jelmagyarázat:


EKL: Esztétikai kislexikon
KKE: Kulturális kisenciklopédia
VIL: Világirodalmi lexikon

városi folklór

VIL16 447-448

a városi lakosság történeti múltban kialakult, illetve recens folklórja. Vol­taképpen több, egymástól kellő következe­tességgel meg nem különböztetett jelenség gyűjtőneve. Ide sorolhatjuk az ókori társa­dalmak metropolisainak folklórját (ha egyáltalán feltételezünk antik folklórt), kö­zösségi jellegű társadalmi tudatát. Mint is­meretes, már ekkor megkezdődik a művészi tömegtermelés, és ennek következtében a tömegkultúra csírái is megfigyelhetők. A kö­zépkorban a városokban élnek a kereske­dők, itt található a diákság, a céhes mester­ségek folklórnak nevezhető műveltsége is itt bontakozik ki. Társadalomtörténeti szempontból mindazokat a rétegeket ide sorolhatjuk, amelyek az osztálytársadal­makban nem uralkodóak, hanem alávetet­tek, olykor azonban nem kizsákmányoltak. Ezek kultúrájában rendre folklór jellegű képződményeket találunk. Az ipari kapita­lizmus kibontakozásával elterjed a mun­kásfolklór, amely szintén a városi folklór keretébe sorolható. Bizonyos lokális mű­veltségi elemek még az értelmiség és a váro­si polgárság körében is megtalálhatók, némiképp ez is folklórnak nevezhető. Napja­ink tömegkultúrájában a voltaképpeni folk­lór elem ugyan kevés, mindazonáltal ez a fokozat szintén leginkább a városokban ta­lálható meg. Újabban a városi folklór jelen­ségeit egyre inkább a városi folklorizmus jelenségei váltják fel: nem a folklór valamilyen eredeti funkciója figyelhető meg, hanem a hajdani folklór elemek új felhaszná­lási módjával találkozunk. Ilyen értelemben a helyi tradíciók is a városi folklór köréhez sorolhatók. Rokon kategória az ipari folklór és a félnépi folklór, de nem azonosíthatók a városi folklór egészével. ● Kutatása a művelődéstörténet és várostör­ténet keretében bontakozott ki, elsősorban angolszász területen, ahol főként a beván­doroltak megőrzött, tradicionális folklórját kutatták. A két világháború között fejlő­dött ki a német (kisebb mértékben francia) városi folklórkutatás, amely szociológiai és kultúraelméleti alapokból indult ki. A munkásfolklór és a proletárműveltség kutatói ez idő tájt foglalkoztak a városi folklór kérdéseivel is, elsősorban az SZU-ban, de az itteni tudományos fejlődés hatására má­sutt is. A második világháború után a szov­jet folklorisztika javasolta a városi folklór társadalomtörténeti (kezdetben egyenesen aktualizált) kutatását. Ezzel szemben a polgári városi folklórkoncepció a művelő­déstörténet, helytörténet, újabban a tö­megkultúra vizsgálata irányába tolta el az érdeklődést. Ma a módszerek, célok plura­lizmusa figyelhető meg a városi folklór ku­tatói körében; még abban sem egyeznek meg, hogy ez a kutatási ágazat a néprajzhoz, a szociológiához, a művelődéstörténet­hez vagy a történelemtudományhoz tarto­zik-e. ● Mo.-on a néprajzi kutatás kezdetein felcsillant az érdeklődés a városi népélet iránt: múlt század közepi →népiességünk kiválóságai foglalkoznak a pesti élettel. Ennek folyamányaként a szaktudomá­nyossá váló néprajz kezdettől fogva közöl a városi folklór körébe tartozó adalékokat is, és már a 19. sz. végén, az egyes városi (és megyei) monográfiákban viszonylag tete­mes városi folklóranyag van. Különösen gazdag adattár gyűlt össze Szeged, Debre­cen, Hódmezővásárhely, Kolozsvár terüle­téről, s inkább művelődéstörténeti érvénnyel Sopronra, Pozsonyra, Győrre, Brassóra és más városokra vonatkozóan. A pesti majd budapesti folklórról hatalmas, de szétszórt anyag található. ● A 20. sz. első felében a szorosabb értelemben vett városi folklór iránti érdeklődés egyenetlen, de a romantikus antikapitalista tendenciák következtében inkább hanyatló, helyébe lép viszont a tüzetes várostörténetírás, amely sok történeti folklór jellegű adatot hoz felszínre. A második világháború után a mun­kásfolklór és bizonyos mértékig a jelen néprajza felé forduló érdeklődés felvirágoztat­ta kutatását. 1952-ben felvetődött javaslat alapján 1954-ben megindult a Nagy-Buda­pesti Néprajzi Munkaközösség munkája, amely egy évtizedig a középpontja volt a városi folklór-kutatásoknak. Hasonló jelle­gű munkák folytak több vidéki városban (Pécs, Salgótarján, Tatabánya), és a ha­gyományos városi folklórkoncepció képvi­selőinél is megfigyelhető az új elgondolások felbukkanása. A Szombathely, Debrecen, Szeged népi kultúrájáról elkészült összege­zések már ezt tükrözik. Az utóbbi évtize­dekben a városi folklór kutatása a legújabbkori történelem és muzeológia, valamint a várostörténet és művelődéstörténet kere­tébe került, önálló kutató helye nincs. ● Tartalmilag a városi folklór a városi néprajz jelenségei köré tartozik, legfőbb megnyilvánulási formái az ünnepi szokások, az ezekhez kapcsolódó viselet, hiedelmek, szö­vegek, társulások és egyesületek. Feltűnő jelenség a műveltség integrálódása és tö­megjellegűvé válása, ez rendszerint a helyi és nemzeti (népi) vonások elcsökevényesedésével jár. A városi folklór ilyen értelemben átmeneti jelenség.

Irodalom:

F. Klingen­der: Art and the Industrial Revolution (1947); Dömötör Tekla: Beszámoló a Nagy-Budapesti Néprajzi Munkaközösség 1954. évi munkájáról (Ethn. 1955); Földes F.: Munkásság és parasztság kulturális helyze­te Magyarországon (Válogatott művei. 1957); A. Gehlen: Die tieele im technischen Zeitalter (1957); Dömötör Tekla: A városi néprajzkutatás új eredményeiből (Ethn. 1959): H. Bausinger: Volkskultur in dér technischen Vélt (1961); R. Aron: Société industrielle (1962); Zoltán J.: A barokk Pest-Buda élete (1963); Maróthy J.: Zene és polgár — zene és proletár (1966); Ortutay Gy.: Halhatatlan népköltészet (1966); Bá­lint S.: A szegedi nép (1968); Katona T. Maróthy J.—Szatmári A.: A parasztdaltól a munkásdalig (1968); Nagy D.: Honisme­ret és munkáshagyomány (1968—1969); Zolnay L.: Ünnep és hétköznap a középkori Budán (1969): A. Kloskowszka: Tömegkul­túra (1971); H. Bausinger: Volkskunde (1972); Voigt V.: Napjaink néprajza (Ma­gyar Filozófiai Szemle. 1972).