Vissza a főlapra

Jelmagyarázat:


EKL: Esztétikai kislexikon
KKE: Kulturális kisenciklopédia
VIL: Világirodalmi lexikon

diffuzionista irányzatok

VIL2 732 - 733

a folklorisztika, az etnológia, és ennek révén az összehasonlító irodalomtudomány irány­zatai, amelyek bizonyos irodalmi és népköltészeti alkotások nagy távolságra való elterjedésének (latin diffusio 'kiter­jedés, elterjedés') nézetét vallják. ● Az a gondolat, hogy egyes alkotások (pl. hőseposzok, szokásdalok, mesék stb.) igen nagy távolságokra is eljuthatnak, régi; már az ókor interpretatio romana és a középkor interpretatio christiana gondolata is e felismerés terméke volt. A primitív népek vizsgálói már legelső műveikben felvetik az összehasonlítás lehetőségét az elterjedés vonalainak tisz­tázására, mindazonáltal az elterjedés kutatása csak a múlt századi indogermán mitológiai irányzat felléptével kerül tudo­mányos keretek közé. A Grimm testvé­rek, Th. Benfcy és követőik a mítoszokat és egyes mesetípusokat eredeztettek az indogermán népek feltételezett őshazájá­ból, illetve Indiából. Az ún. heliolitikus iskola (W. Elliot Smith, W. H. Rivers és mások) viszont minden diffúzió kiindulópontjának Egyiptomot tételezte fel. A diffuzionizmus sajátos változatát képviseli a „finn irányzat”, helyesebb nevén a földrajz-történeti iskola. Ennek képvise­lői egyes alkotásokat, típusokat vizsgálnak, és ezeket nem egyetlen közös centrumból eredeztetik, hanem esetenként más, a legrégibbnek tűnő adatokból kibontakozó archetípusnak megfelelő ősforrásokat tételeznek fel és ezekből diffúziók útján származtatják az összes többi változatot. ● A magyar filológiában szintén felbukkantak hasonló gondolatok, nemegyszer finnugor vagy török olykor urál-altáji háttérrel. ● A szorosabban vett egyetemes néprajz területe a múlt század végén A. Bastian és Fr. Ratzel között lefolyt vita indítja el a diffuzionista elgondolásokat. Az előbbi az elemi gondolatok, Ratzel a kultúrák diffúziójának híve volt. Az utóbbi nézetet támogatta az angol antropológiai iskola (már kezdeményezője, E. B. Tylor műveiben is). Ezt követi L. Frobenius, Fr. Graebner és mások „kultúrakör”-elmé­lete, valamint az ún. „bécsi iskola” kultúratörténetinek nevezett, voltaképpen az ősmonoteizmus és ennek derivációi diffúziójával foglalkozó irányzata is. Az etnológiában a diffuzionista nézetek leg­határozottabb ellenfelei a múlt század­ban az evolúcionisták, századunk első felében a funkcionalista iskola hívei vol­tak. Legújabban a genetikus egyezés és a tipológiai egyezés megkülönböztetésének szükségességét hangsúlyozó új összeha­sonlító irányzatok cáfolják a diffúzió egyoldalú hangsúlyozását. ● (→összehasonlító irodalomtudomány, folklorisztika)

Irodalom:

Fr. Ratzel: Anthropogeogra­phie (1882–1891); A. Bastian: Zur Lehre von den geographischen Provin­zen (1886); Fr. Boas: The Limitations of the Comparative Method of Ethnog­raphy (Science, 1896); L. Frobenius: Die naturwissenschaftliche Kulturlehre (1899) Fr. Graebner: Methode der Ethnologie (1911); K. Krohn: Die folk­loristische Arbeitsmethode (1926); G. Elliot Smith és mások: Culture – The Diffusion Controversy (1928); R. Nume­lin: The Wandering Spirit (1936); A. L. Kroeber: Culture Element Distributions (1936); W. Sehmidt: Handbuch der Methode der kulturhistorisehen Ethno­logie (1937); Vajda L.: A néprajztudo­mány kultúrtörténeti iránya és a „bécsi iskola” (Ethn, 1949); J. Haekel: Zur heutigen Forschungsstand der histo­rischen Ethnologie (Die Wiener Schule der Völkerkunde, 1956); H. E. Driver—W. C. Massey: Comparative Studies of North American Indians (TAPS, 1957); Gunda B.: Műveltségi áramlatok és társadalmi tényezők (Ethn, 1958); V. Schirmunski: Vergleichende Epenfor-Schung (1961); E. Sz. Markarian: O koncepcii lokalnih civilizacij (1962); W. Goldschmidt: Comparative Funetionalism (1966); Ph. Bagby: Culture and History — Prolegomena to the Comparative Study of Civilizations (1963); K. Birket-Smith: A kultúra ösvényei( 1969).