Vissza a főlapra

Jelmagyarázat:


EKL: Esztétikai kislexikon
KKE: Kulturális kisenciklopédia
VIL: Világirodalmi lexikon

archetípus

VIL1 434

(görög arkhé + tüposz ős+ ’kép’; őskép: 3. A népköltészeti kutatás során több irányzat (leghatározottabban a földrajztörténeti iskola) a szövegfilológiából átvette az archetípus fogalmát, és ezzel értelmezte a népköltészet →változatainak →típusokká való összecsomósodását. Nézetük szerint az archetípus az az ősi forma, amelyből minden egyes változat leszármazott. A leszármazást, elterjedést földrajzi és történeti tényezőkkel magyarázzák, innen az iskola neve. Az arche­típus fogalma lehetővé tette típusmonog­ráfiák elkészítését, és általában a népköl­tészeti típus- és motívumkatalógusok összeállítását. Ugyanakkor a vándorláselmélet ellenfelei, majd századunkban a földrajztörténeti iskola bírálói rendkívül határozottan támadták az archetípus kategóriáját, helyébe a „megállapíthatat­lan ősforma” (forme irréductible), vagy a „helyi típus” (oikotípus) kategóriáját állí­tották, vagy egyáltalán tagadták archetí­pusok valódi meglétét. A viszontválaszok során a földrajztörténeti módszertan hívei megkülönböztették az archetípustól a normálformát, amely immár nem kikö­vetkeztetett, hajdani képződmény, hanem a mai változatok jellemző vonásait tartalmazó absztrakció. Legújabban már nem elméletileg, hanem gyakorlatilag számolnak egyes kutatók szövegek vagy szövegcsoportok hajdani előzményeivel, korai formáival. Mindazáltal a vita nem ült el az archetípus léte vagy nemléte körül. Ma úgy látjuk, az archetípus gya­korlatilag használható kategória meglevő szövegek elterjedésének vizsgálatában, semmiképpen sem alkalmas fogalom azonban folklóralkotások létrejöttének magyarázatára. Természetszerűen szinte kizárólag az epikus alkotások kutatásá­ban alkalmazták, ahol a →típus tartalmi szervezeti egységként maga is jól ismert kategória.

Irodalom:

J. Bédier: Les fabliaux (1893); K. Krohn: Die folkloristische Arbeitsmethode (1926); A. Wesselski: Versuch einer Theorie des Märchens (1931); W. Anderson: Zu Albert Wesselski's Angriffen auf die fin­nische folkloristische Forschungsmethode (1935); E. E. Kiefer: Albert Wesselski and Recent Folktale Theories (1947); C. W. von Sydow: Selected Papers on Folklore (1948); Four Symposia On Folklore (1953); J. Ö. Swahn: The Tale of Cupid and Psyche (1955); M. Lüthi: Märchen (1964).