oktató hagyományok
VIL9 590a folklorisztikában a nevelési és oktatási célokat szolgáló alkotások összessége. Többé-kevésbé a →gyermekfolklór egésze lehet ilyen jellegű, van azonban néhány olyan műfaj, amely kifejezetten erre szolgál, pl. a tanítómese (→tanköltészet), néhány →példázat, sok →találós kérdés, a legtöbb →regula és →szentencia. Bizonyos szempontból a →csúfoló is tartalmaz ilyen elemeket, amikor az elítélendő vonások hangsúlyozásával állít másokat pellengérre. ● Elvben megkülönböztethető lenne a nevelő hagyományok kategóriája, ez azonban aligha választható el az előbbitől, mivel a közvetett, nem annyira didaktikus, mint inkább erkölcsi ráhatás ritka, és olyan esetekben, mint pl. a mese vagy a hősepika műfajainál, amelyekben az erkölcsiség kelthetne nevelő hatást, ez gyakorlatilag nem kimutatható. ● E jelenségeket és alkotásokat a hivatásos nevelés is átveszi, alkalmazza, az iskolákban általában a hivatásos irodalom oktatásának keretében és annak a módszereivel. ● (→pedagógiai irodalom-szemlélet).