Vissza a főlapra

Jelmagyarázat:


EKL: Esztétikai kislexikon
KKE: Kulturális kisenciklopédia
VIL: Világirodalmi lexikon

modell

VIL8 476-479 | Vitányi Pállal közösen | részcímszó

<olasz modello 'mintácska, minta'): ismeretelméleti értelemben visszatükrözési forma, mely a valóság egy körülhatárolt területének meghatározott lényegi viszonylatrendszerét a tényleges valóságtól elvonatkoztatja (leegyszerű­síti, esetleg átalakítja), hogy azzal ismét összefüggésbe állítva a megismerés ha­tékony módszeréül szolgáljon. A modellálás folyamata során a valóság rendszerszerűnek felfogott A jelenségéből B rendszert szerkesztjük meg, és ezáltal az A', A" stb. jelenségekhez is B', B" stb. rendszereket kapcsoljuk. Általában A elemeinek száma nagyobb a B elemeinél, ugyanakkor rendszerszerűsége ki­sebb. ● Mivel a valóság rendszerszerű­sége igen sok oldalról felfogható, a mo­dellálás is különböző kiindulópontokból, céllal, módszerrel történhet. Az irodalmi alkotások modellálását általában nyelvi, poétikai, szociológiai, pszichológai, tör­téneti, kommunikációelméleti elgondo­lások alapján végzik, de elképzelhető más eljárás (információelméleti, való­színűségszámítási, biológiai, akusztikai, ökonómiai, halmazelméleti, teológiai, kri­minalisztikai stb.) is. ● Mint közvetett visszatükrözési formát el kell különíteni a modellt a „jeltől” és a „képmástól”. Mindháromnál egy „eredeti” és a megfelelő közvetett visszatükrözési forma között van kapcsolat. A jelviszonyt az alábbi felbontásban ábrázolhatjuk.

a jel tárgya → jel →jelentés (jelölt)        (jelölő)

A modellálás viszonya felbontható ha­sonlóképp abban az esetben, ha a modell az eredeti jelenség értelmezésére készült:

az eredeti jelenség → modell → értelmezés
(az eredetiről a modell felhasználásával szerzett ismeretek)

A sémák formai hasonlóságán túlmutató azonossága az, hogy mindkettőnél az eredetiről a közvetítő segítségével új vagy legalábbis még fel nem tárt isme­rethez jutunk. A modell célszerűen felépített megismerő, feltáró funkciójában különbözik a jeltől, mint konvencionális, önkényes hordozótól, és a képmástól, mint formai rögzítéstől. A visszatükrö­zés alaphelyzete gyakran teljesen azonos lehet; pl. elvben bármely meghatározott gondolatsor vagy műalkotás egyaránt tekinthető egy adott jelrendszernek, modellnek vagy képmásnak, mellyel az eredeti jelenséget visszatükröztük, csak a megismerés és kifejtés további konkrét gyakorlata határozza meg egyik vagy másik visszatükrözési formába való tar­tozását. ● Az irodalomtudományi alkal­mazás területén a leglényegesebbek az ún. műalkotásmodellek. Alapelvük a műközpontú elemzések alkalmazása oly módon, hogy a műalkotást szervezett egésznek tekintik, amelynek részei egymást kölcsönösen meghatározzák és kiegészítik, és azokból adott elvek szerint épülnek fel. A műalkotás-modelleknél a vizsgálat tárgya és eszközei kölcsönösen feltételezik és meghatározzák egymást. Ez az egység válik ketté a további felhasználási módoknál, ezek a felhasználás tárgya, illetve eszköze alapján rendszerezhetők. A felhasználás tárgya szerint különböző ágazati vagy szakági (verstani, poétikai, retorikai stb.) modelleket különböztethetünk meg. Ezek többnyire szintén a műalkotásra irányulnak, amit azonban nem egyediségében és teljességében ragadnak meg, hanem több műal­kotás megfelelő vonatkozásának homo­morfikus, tipologikus összehasonlítását teszik lehetővé. A modellálás eszköze alapján beszélhetünk alkalmazott v. segédtudományi modellről. Túlnyomó többségük matematikai eszközöket hasz­nál fel, így izo- és homomorfikus. Pl. gra­fikus modellek a kompozíció, cselek­mény, alakok rendszere vagy a tér- és időbeliség megragadására; statisztikus, kombinatorikus vagy valószínűségszámítási modellek alkalmazása a stiliszti­kában, retorikában, poétikában stb. Ide sorolható határeset a különböző társa­dalomtudományokból átemelt modelleknek (vagy csak az ott felállítható modell elveknek) irodalomtudományi alkalma­zása. Leggyakoribbak: az antropológiai, szociológiai, történelemtudományi, lélektani, nyelvészeti és szemantikai modellek. Szinte kivétel nélkül heteromorfiára épü­lő analóg felépítésűek, hiszen a kiemelt lényegi viszonyítást egy másik tudomány szolgáltatja, az irodalmi jelenség az adott vonatkozású hasonmássá minősül (R. Jakobson, L. N. Goldman). ● A külön­böző strukturalista irányzatok gyakran és sokféleképpen használják a modell fogalmát (strukturalizmus). Cl. Lévi-Strauss pl. így határozza meg a struk­turalista modell alkotást: a strukturaliz­mus a tapasztalatból emeli ki a társadalmi lényeket és átviszi őket a labora­tóriumba. Itt modellek alakjában igyek­szik ábrázolni őket, de úgy, hogy sohasem a terminusokat, hanem a terminu­sok közötti viszonyokat tartja szem előtt. Ezután minden egyes viszonyrendszert más — valóságos vagy egyszerűen csak lehetséges — rendszerek alesetének tekint, és magyarázatukat azoknak a transzformációs szabályoknak a szintjén keresi, amelyek lehetővé teszik az egyik rendszerről a másikra való áttérést úgy, ahogyan a konkrét — nyelvészeti vagy etnológiai — megfigyelés meg tudja ragadni őket. E szerint a modell olyan topográfiai leírás (mely a matematika egyik ágába sorolható, amennyiben nem alkalmas önálló megismerésre, hiszen viszonyrendszerét csak más rendszerek alesetének tekinti), melynek rendezése csak a transzformációk szintjén történ­het. A lefokozás oka a strukturalizmusnak az a gyakorlata, mely minden megismerési formát a „tudattalan infra­struktúra” felderítésének, leírásának ren­del alá. ● Az irodalmi mű maga is modellnek tekinthető, mégpedig kettős értelemben. Egyrészt az általa ábrázolt jelenségeket rendszerszerűen, konstruált módon képezi le. „Az utca és a föld fia vagyok”; József A. versrészlete azt a valóságot jeleníti meg, hogy apja mun­kás, anyja földművesek sarja volt (A), maga egyaránt dolgozott városban és falun (A'), művészetében a dolgozók világa szólal meg (A"), a munkásosztály és parasztság politikai mozgalmának, a kommunizmusnak a képviselője (A”’) stb., mindezt „az utca és a föld fia” egyszerű kifejezés mint modell B) tar­talmazza. Az ilyen modelláló tevékeny­ség a legegyszerűbb mozzanatoktól („Este hat órakor Kutuzov megteázott"; Andrej herceg feltekintett a magas égre”) a bonyolult költői képeken át („Szent őrületben a költő szeme a földről égre, égből földre villan”; „Különös táj a lelked: nagy csapat álarcos vendég jár táncolva benne”) egészen a Hamlet drámai konfliktusának sokszerűségéig, H. Balzac vagy Th. Mann regényeiben a szereplők rendszeréig ível. Másrészt az alkotás formai, szerkezetbeli, stilisztikai jellemvonásai szintén modellszerűek: a szonett rímképlete, strófabeosztása, a nagyregény szerkezeti elemei, a dráma színpadtechnikától is befolyásolt műfaji vonásai, az utópisztikus novellák szinte kötelező technicitása, fantasztikuma, de akár a nyelvi archaizálás egy műfordí­tásban: mindezek struktúrajelenségek, amelyeket az egyes műalkotások model­lálnak. Legkivált a műfaji törvényszerű­ségek modelljellegűek, de általában is az irodalmi mű esztétikai vonásai mind modellként foghatók fel, és a különböző művészi módszerek (realizmus, expresszionizmus, szürrealizmus stb.) a model­lálás szinte tudatosan határozott válfa­jainak tekinthetők. Tehát nem csupán az egyes irodalmi alkotás tekinthető modellnek, hanem a műfaj, stílus, formaeszközük stb., valamint az irodalmi fej­lődés, az alkotás pszichikai folyamatai, a befogadás és az értékelés is ábrázolható modellek formájában. Ebben az esetben értékek rendszerének tekinthető az iro­dalmi tény, és e rendszer (A) elsajátítá­sára törekszik a befogadó vagy értékelő által alkotott modell (B). Ha az irodalmi művet a fenti értelemben modellnek nevezzük, akkor erre mint tárgymodellre vonatkozik a befogadás metamodellje, amelynek jellemző vonása végső helyzete éppen e többszörös modelláló viszony­ban. ● Az irodalomelméletben a tartui szemiotikai iskola néhány tanulmánya, legkivált Ju. M. Lotman 1966-ban megfogalmazott tézisei „A művészet a model­láló rendszerek sorában” c. tekinthetők az irodalomtudományi modellfogalom történetében döntő jelentőségű állásfoglalásnak. Lotman a művészetet a modelláló tevékenység egyik válfajának tekinti, és főként a játékkal, valamint a tudományos megismeréssel (hipotézissel) veti össze, és megállapítja, hogy ezek viselkedés-, illetve intellektusszervezésének sajátos összessége a művészi modell. Más oldalról az irodalmi modellálás „másod­lagos modelláló rendszer”, mivel a nyelvre mint „elsődleges modelláló rendszerre” épül. Ami a művészi (irodalmi) modellá­lás természetét illeti, itt a jelölés, illetve a szemiotikai rendszer sajátosságai érvényesülnek, amelyek hasonló okokból szintén „másodlagos”-nak tekinthetők. Újabban a művészi modellálás szer­kezeti kereteit, illetve kulturális összefüggé­seit vizsgálta Lotman az irodalmi „szö­veg” szerkezetéről, ill. a kultúra tipo­lógiájáról írván. ●(→struktúra)

Irodalom:

H. Simon: Models of Man (1957); K. J. Arrow—S. Karlin—P. Suppes: Matt mathical Methods in Social Sciences (1959); L. Apostel: Towards the Formal Study of Models in the Non-formai Sciences (The Concept the Role of the Model..., 1960); H. Freudenthal: The Concept and the Role of the Model in Mathematics and Natural and Social Sciences (1961); R. Smullyan: Theory of Formal Systems (1961); R. Bastide: Sens et usages du terme structure dans les sciences humaines et sociales (1962); J. G. Kemeny—J. C. Snell: Mathematical Models in the Social Sciences (1962); I. L Revzin: Mogyeli jazika (1962); K. M. Sayre—F. I. Crosson: The Modelling of Mind (1963); L. Goldmann: Pour une sociologie du roman (1964); Kal­már L.: Matematikai és nyelvi struk­túrák, Kiefer F.: Halmazelméleti és matematikai-logikai modellek a nyelv-ben, Papp F.: Nyelvi rendszer, közlégi folyamat és ezek néhány matematikai modellje (Általános Nyelvészeti Tanul­mányok 2., 1964); J. W. Addison—L. Henhin—A. Tarski: The Theory of Models (1965); Nyírő L.: Művészet és kibernetika (Kritika, 1965, 9.); Papp F.: Modell (Magyar Nyelvőr, 1965); Tóth I.: Matematikai és művészeti modell (Vság, 1966, 2.); uő: Alkotás a matema­tikában és a művészetben (Vság, 1966, 8.); R. Garaudy: Utószó a „Parttalan realizmus”-hoz (Kritika, 1966, 11.); uő: Felszólalása az FKP vitáján (Ideológiá­ról, kultúráról, 1966); Petőfi S. J.: Művészet és kommunikáció (Kritika, 1966, 1.); V. A. Stoff: Mogyelirovanyie i filoszofija (1966); Les modéles et la forma­tion du comportement (1967); R. Bou­don: L'analyse mathématique des falta sociaux (1967); Petőfi S. J.: Modern nyelvészet (Tájékoztató összefoglalás, TIT kézirat, 1967); Cl. Lévi-Strauss: írása (Le Nouvel Observateur, 1967, 115.); F. Saus­sure: Bevezetés a nyelvtudományba (1967); R. Carnap, M. Barbut, Ju. M. Lotman, L. Goldmann stb. írásai (Hel, 1968, 1.); Z. S. Harris : Mathematical Structures of Language (1968); A társadalmi tudat formáinak modelljei (Vság, 1969, 4.); Voigt V.: Modellálás a folk­lorisztikában (Ethn, 1969); L. Séve: Strukturális módszer és dialektikus módszer (MFi1Sz, 1969, 2.); Ju. M. Lotman: A művészet a modelláló rendszerek sorá­ban (Strukturalizmus, II. köt., 1971); Main Trands of Research in the Social and Human Sciences I —II. (1970—1972); Modéles animaux du comporte­ment humain (1972); J. M. Lotman: Szöveg—modell—típus (1973); V. A. Stoff: Mogyelirovanyije i poznanyije (1974); Modéles logiques et niveaux d'analyse linguistique (1976); The Use of Models in Social Sciences (1976); A. H. Stewart: Graphic Representation of Models in Linguistic Theory (1979); L. von Bertalanffy: A Systems Vieu of Man (1981); L. Holy—M. Stuchlik: The Structure of Folk Models (1981).