orális költészet
VIL9 681orális művészetek <‘szóbeli’ a latin os ‘száj’ szóból): a →szóbeliség keretébe tartozó alkotások összessége. Jellemző a szóbeliség az →ősköltészet, a primitív irodalom és a folklór keretei között, ahol is a →szinkretizmus jelenségének megfelelően nem csupán a költészet, hanem a zene, tánc, szokások, képzőművészeti elemek (maszk, álarc, jelmez, bizonyos fokig az előadás színhelye, mint pl. templom, színház, temető stb.) is fontos szerepet játszanak. ● Speciális értelemben az →oral formulaic poetry megnyilvánulása, vagyis a szóbelileg hagyományozott verses epika, a →harvardi epikakutató iskola elnevezése szerint. ● Legújabban, a primitív irodalmak és a középkori költészeti formák (pl. ballada, hősének) iránti megélénkülő érdeklődés következtében számos területen foglalkoznak a szóbeli költészet kifejezetten poétikai és irodalomtudományi vizsgálatával, elkészültek az első áttekintések és antológiák is, előbb Afrika, újabban Óceánia költészetének bemutatásával. ● (→szóbeliség)
Irodalom:
A. B. Lord: The Singer of Tales (1960); J. Vansina: De la tradition orale (1961); E. R. Haymes: A Bibliography of Studies Relating to Parry and Lord’s Oral Theory (1973); J. J. Duggan: Oral Literature (1975); M. Boskovic-Stulli: Usmena knjizevnost kao umjetnost rijeci (1975); V. M. Zsirmunszkij: Tjurkszkij geroicseszkij eposz (1974); Cahiers de Littérature Orale (1976—); R. Finnegan: Oral Poetry (1977); H. Bekker-Nielsen: Oral Tradition Literary Tradition (1977); L. Honko—V. Voigt: Genre, Structure and Reproduction in Oral Literature (1980); Folklore and Oral Communication (Narodna Umjetnost, 1981); L. Honko—V. Voigt: Adaptation, Change, and Decline in Oral Literature (1981); Oral Traditional Literature. A Festschrift for Albert Bates Lord (1981); P. Zumthor: Introduction á la poésie orale (1983).