Vissza a főlapra

Jelmagyarázat:


EKL: Esztétikai kislexikon
KKE: Kulturális kisenciklopédia
VIL: Világirodalmi lexikon

hős

VIL4 609-610 | részcímszó

a fogalom kialakulása nem esztétikai, hanem társadalmi és etikai jellegű, elválaszthatatlan a vallás és mitológia korai formáitól. A nemzetségi társada­lomban a nemzetségős figurája vonja maga köré a nemzetségi hagyományokat, egy félig mitikus hős, az ún. kultúrhérosz pedig a kultúra értékeinek létrehozójaként szerepel. Az →archaikus epika al­kotásai elsősorban rájuk vonatkoznak, hozzájuk kapcsolhatjuk ezenkívül a mindennapi élet eseményeire vonatkozó történetek középponti szereplőjét, az „egyszeri ember”-t, a →totemisztikus irodalom keretében pedig a totemős alakját is. Mindezek a figurák megfelelnek a nemzetség társadalomszerkezetének, nem esztétikai, hanem gyakorlati hasz­nuk van, pl. a hagyományok szentesí­tése, az eltanulás folyamán. A törzsi társadalmakban a társadalom és történelem dimenziója nagyobb, létrejön a közösségért más emberi közösségekkel harcba szálló hős alakja, akit a vallás és a mítoszok is öveznek, de hovatovább önálló esztétikai jellemvonásai is vannak.
Az ilyen hérosz akit a fogalom hősepikai értelmében epikus hősnek szokás nevezni – egyéniség abban az értelemben, hogy a kialakuló →hősepika az egész életútját végigkíséri (csodálatos szüle­tése, ifjúkori első hőstette, feleségszerző útjai, a nagy ellenfél legyőzése, bajkeverő társakkal viszálykodása, öregkori harcai vagy intelmei, esetleg örök életének kezdete önálló epizódokként, gyakran önálló →hősének formájában jelennek meg), azonban mindez sztereo­tip módon történik, és a kutató filoló­gusok minden igyekezete ellenére sem sikerült ezeket a szereplőket valódi tör­téneti személyekkel azonosítani. ● Azt a korszakot, amelyet a marxista tár­sadalomtörténet a katonai demokrácia periódusának nevez, általában jellemzi kisebb-nagyobb törzsek, törzsszövetsé­gek állandó harca. A polgári irodalomtörténet és társadalomtörténet éppen ezt nevezte hősi korszaknak. E kategória elő­ször az angol epikakutatásban jelent meg (H-. M. Chadwick, majd C. M. Bowra műveiben), és nincs közvetlenül kapcsolata a fasizmus Fr. Nietzsche filo­zófiájából táplálkozó – tudománytalan hőskultuszával. Különösen a pszichoanalitikus irodalomtudomány révén (O. Rank, Fr. Riklin) azonban napjaink angolszász epikakutatásában elterjedt a mitizált héroszok kutatása (J. Campbell) és csak legújabban történt meg az epi­kus alkotások különböző típusaiban a központi figurák megjelenésének tár­sadalomtörténeti analízise (Je. M. Meletyinszkij). ● A kifejlett osztálytársa­dalmakban hasonló hősökről szóló epi­kus énekekkel általában akkor találko­zunk, amikor valamely közösség a külső ellenség elleni harcban olyan feladatok előtt áll, amelyeknek megoldása az uralkodó osztálynak és az alávetett tár­sadalmi osztályoknak egyaránt érdeke: ez a történelmi helyzet ihlet te a chanson de geste vagy bilina-típusú →epikus énekek hőseit megalkotó dalnokokat. Az epikus alkotások struktúrája is vilá­gosan jelzi, hogy a hős eredetileg nem esztétikai vagy poétikai kategória. A →hősmese felépítésében egy váltakozó szerkesztésmód figyelhető meg: érték és cselekvés hiánya, illetve megléte követi egymást. A történet valami érték hiá­nyával indul, és hiányzik az a szereplő is, aki ezt megteremthetné vagy létrehozhatná. Majd megszületik vagy kialakul a megfelelő szereplő, és különböző kalandok után (amelyek sokban tematikusan egyeznek a hérosz életútjának epizódjaival) pozitív véget ér a törté­net. Más esetben a szereplők rendszerében váltakozó helyre kerülhetnek egyes figurák: a táltos vagy boszorkány lehet ellenség vagy segítő, a királykisasszony ezek bármelyike, de akár az elérendő jutalom, vagy az elrabolt érték is. A példák világosan jelzik, hogy nem a szereplő személyek, hanem a mű szerkezetében betöltött értékfunkciójuk a fontos. Az →ősköltészet és a →primitiv iro­dalom keretei között különös jelentősége van a tréfás-humoros trickster alakjá­nak, akiben a humoros irodalmi alkotá­sok középponti szereplőjének ősét láthatjuk. A köznapi és a mitikus logika összeütközése, amely leginkább a trickster furcsa cselekedeteiben nyilvánul meg, a közösség szabályainak alkalmankénti vagy rituális megszegése minden ké­sőbbi kópétörténet előzményeként fogható fel, és amint a nemzetközi méretekben elterjedő Till Eulenspiegel- vagy Naszreddin-történetek igazolják, e tör­ténetek nyelvhatárokon is könnyűszerrel átlépnek. A hősköltészet néhány fajtájában hősök egész csoportja szere­pel. Különösen az archaikus hősepika kedveli őket: ilyenek a kaukázusi népek nártjai, és későbbi visszfényük jól látszik a germán hősepika vikingjeiben, az ír hősepika Finn-ciklusában, avagy a feu­dális eposzokban az uralkodó kíséretének (Gefolgschaft, druzsina stb.) cseleke­deteit elmondó történetekben. Itt a sok, egyenrangú szereplő, akik közül néhá­nyat mégis előtérbe állítanak a történe­tek, az →epikus ciklusok létrejöttének kedvez.