hős
VIL4 609-610 | részcímszóa fogalom kialakulása nem esztétikai, hanem társadalmi és etikai jellegű,
elválaszthatatlan a vallás és mitológia korai formáitól. A nemzetségi
társadalomban a nemzetségős figurája vonja maga
köré a nemzetségi hagyományokat, egy félig mitikus hős, az ún. kultúrhérosz pedig
a kultúra értékeinek létrehozójaként szerepel. Az →archaikus
epika alkotásai elsősorban rájuk vonatkoznak, hozzájuk kapcsolhatjuk
ezenkívül a mindennapi élet eseményeire vonatkozó történetek középponti
szereplőjét, az „egyszeri ember”-t, a →totemisztikus irodalom keretében
pedig a totemős alakját is. Mindezek a figurák megfelelnek
a nemzetség társadalomszerkezetének, nem esztétikai, hanem gyakorlati
hasznuk van, pl. a hagyományok szentesítése, az eltanulás folyamán.
A törzsi társadalmakban a társadalom és történelem dimenziója nagyobb,
létrejön a közösségért más emberi közösségekkel harcba szálló hős
alakja, akit a vallás és a mítoszok is öveznek, de hovatovább önálló
esztétikai jellemvonásai is vannak.
Az ilyen hérosz akit a fogalom hősepikai értelmében epikus hősnek
szokás nevezni – egyéniség abban az értelemben, hogy a kialakuló →hősepika
az egész
életútját végigkíséri (csodálatos születése, ifjúkori első hőstette,
feleségszerző útjai, a nagy ellenfél legyőzése, bajkeverő társakkal
viszálykodása, öregkori harcai vagy intelmei, esetleg örök életének
kezdete önálló epizódokként, gyakran önálló →hősének formájában
jelennek meg), azonban mindez sztereotip módon történik, és a kutató
filológusok minden igyekezete ellenére sem sikerült ezeket a szereplőket
valódi történeti személyekkel azonosítani. ● Azt a korszakot, amelyet
a marxista társadalomtörténet a katonai demokrácia periódusának nevez,
általában jellemzi kisebb-nagyobb törzsek, törzsszövetségek állandó
harca. A polgári irodalomtörténet és társadalomtörténet éppen ezt nevezte hősi
korszaknak. E
kategória először az angol epikakutatásban jelent meg (H-. M. Chadwick, majd
C. M. Bowra műveiben), és nincs közvetlenül kapcsolata a fasizmus Fr. Nietzsche filozófiájából
táplálkozó – tudománytalan hőskultuszával. Különösen a pszichoanalitikus
irodalomtudomány révén (O. Rank, Fr. Riklin) azonban napjaink
angolszász epikakutatásában elterjedt a mitizált héroszok kutatása
(J. Campbell) és csak legújabban történt meg az epikus alkotások
különböző típusaiban a központi figurák megjelenésének társadalomtörténeti
analízise (Je. M. Meletyinszkij). ● A kifejlett osztálytársadalmakban
hasonló hősökről szóló epikus énekekkel általában akkor találkozunk,
amikor valamely közösség a külső ellenség elleni harcban olyan feladatok
előtt áll, amelyeknek megoldása az uralkodó osztálynak és az alávetett
társadalmi osztályoknak egyaránt érdeke: ez a történelmi helyzet ihlet
te a chanson de geste vagy bilina-típusú →epikus énekek
hőseit megalkotó dalnokokat. Az epikus alkotások struktúrája is világosan
jelzi, hogy a hős eredetileg nem esztétikai vagy poétikai kategória.
A →hősmese felépítésében egy váltakozó szerkesztésmód figyelhető
meg: érték és cselekvés hiánya, illetve megléte követi egymást. A történet
valami érték hiányával indul, és hiányzik az a szereplő is, aki ezt
megteremthetné vagy létrehozhatná. Majd megszületik vagy kialakul a
megfelelő szereplő, és különböző kalandok után (amelyek sokban tematikusan
egyeznek a hérosz életútjának epizódjaival) pozitív véget ér a történet.
Más esetben a szereplők rendszerében váltakozó helyre kerülhetnek egyes
figurák: a táltos vagy boszorkány lehet ellenség vagy segítő, a királykisasszony
ezek bármelyike, de akár az elérendő jutalom, vagy az elrabolt érték
is. A példák világosan jelzik, hogy nem a szereplő személyek, hanem
a mű szerkezetében betöltött értékfunkciójuk a fontos. Az →ősköltészet
és a →primitiv irodalom keretei között különös jelentősége van
a tréfás-humoros trickster alakjának, akiben a humoros irodalmi
alkotások középponti szereplőjének ősét láthatjuk. A köznapi és a
mitikus logika összeütközése, amely leginkább a trickster furcsa cselekedeteiben
nyilvánul meg, a közösség szabályainak alkalmankénti vagy rituális
megszegése minden későbbi kópétörténet előzményeként fogható
fel, és amint a nemzetközi méretekben elterjedő Till Eulenspiegel-
vagy Naszreddin-történetek igazolják, e történetek nyelvhatárokon
is könnyűszerrel átlépnek. A hősköltészet néhány fajtájában
hősök egész csoportja szerepel. Különösen az archaikus hősepika kedveli
őket: ilyenek a kaukázusi népek nártjai, és későbbi visszfényük
jól látszik a germán hősepika vikingjeiben, az ír hősepika Finn-ciklusában, avagy
a feudális eposzokban az uralkodó kíséretének (Gefolgschaft, druzsina stb.)
cselekedeteit elmondó történetekben. Itt a sok, egyenrangú szereplő,
akik közül néhányat mégis előtérbe állítanak a történetek, az →epikus
ciklusok létrejöttének kedvez.