Vissza a főlapra

Jelmagyarázat:


EKL: Esztétikai kislexikon
KKE: Kulturális kisenciklopédia
VIL: Világirodalmi lexikon

műfaj

VIL8 669-670 | részcímszó

a folklóresztétikában egyedi alko­tások olyan nagyobb csoportja, amely a valóság esztétikai elsajátításának társadalmi—történeti mikéntjében önállóan körülhatárolható tartalmi →formai egysé­get alkot. Ennek az egységnek a mibenlétét a különböző esztétikai és folklorisz­tikai iskolák másban látják, és a műfajel­mélet a folklorisztikának is az egyik leg­kevésbé meggyőzően kidolgozott területe. ● A műfajelméleti nominalizmusnak megfelelő terminológiai felfogás azzal fog­lalkozik, hogy a „népi” műfaji elnevezése­ket kutassa. Ezek rendszerint tartalmi leírások és ritkán utalnak esztétikai tuda­tosságra (pl. „hosszú nóta” a →ballada helyett, „történet” a monda helyett, „beszéd” a →mese helyett). A funkcionális kutatás az egyes műfajok közvetlen sze­repét vizsgálja. Itt feltűnő körülmény, hogy alkalmak szerint nagyobb egységben kerülnek elő eredetüket tekintve különböző műfajok (pl. a lakodalom egész sor műfajnak ad helyet), másrészt ugyanaz a műfaj különböző alkalmakkor for­dul elő (pl. a lírai dalnak vagy szólásnak sokféle felhasználása lehetséges). Több műfaj egymással összevető vizsgálata is alapulhat a funkción, ilyenkor inkább funkciósorozatok alapján vetik össze egymással az egyes műfajokat. Így hason­lította össze a kutatás a mese és a monda hiedelemszerűségét, történetiségét, szer­kezetét, hőseit; vagy a hősének, a történeti ének és a ballada tartalmi és formai sajátosságait. A morfológiai műfajvizsgálat legtöbbször a szerkezetek különbsége alapján különíti el egymástól az egysze­rűbb és bonyolultabb műfajokat. Így építették fel az egyelemű és sokelemű prózai elbeszélések rendszerét, vagy a különböző táncműfajok sorozatát. Álta­lában ehhez hasonlít az a megoldás, amikor már nem egyes műfajokat, hanem azok rendszerét vizsgálják ilyen módon. Itt vagy alkotáslélektan, vagy az illető művészet sajátos anyaga szerinti osztá­lyozás képzelhető el, amely már volta­képpen esztétikainak nevezhető. Nem áll távol ettől néhány olyan újabb kísérlet sem, amelyek szerzői a kommunikációel­mélet, esetleg a rendszerelmélet módszerét alkalmazva próbálják a műfaj fogalmát tisztázni. ● Folklóresztétikai értelemben a műfaj sajátos kategória. Mivel az →egyedi műalkotás nem önálló képződ­mény, hanem a →változatok absztrak­ciója, az ezekből összetevődő nagyobb egységek esztétikai jellegét is messzeme­nően befolyásolják az esztétikumon kívüli tényezők (leggyakrabban társadalmi kö­rülmények, amelyek a megalkotás, a hagyományozás és átvétel körülményeit szűkösen szabják meg). Ennek következ­tében több egyedi alkotásból alkotáscso­portok alakulnak ki (ilyen pl. egy közös­ségen belül élménytörténetek sorozata, egy meghatározott személyhez fűződő mondák, az esős idő alkalmával mondott szólások stb.), amelyek még nem eszté­tikai kategóriák. és az egyes alkotásokat inkább a szociológiai, mint az esztétikai körülmények szerint rendezik. Az ilyen csoportokból alakul ki az →alműfaj, amely rendszerint egy műfaj történeti vagy helyi formája (pl. a történeti mondák között a betyármondák). A voltaképpeni műfaj ennél magasabb szintű kategória, amely általában alkalomszerűségét, elne­vezését tekintve folklór jellegű, de erede­tében és esztétikumában igen gyakran a hivatásos művészettel tart kapcsolatot. A műfaj a folklórban a közhasználatú elképzelés szerint nagy rendező kategó­ria, de minden tüzetesebb elemzés (így pl. a történeti összegezések, a katalógu­sok, helyi gyűjtemények) végül is kis kategóriaként határozza meg. Egy műfaj pl. a varázsmese, a virrasztóércek. a verses szerelmi levél stb. A funkció említett sokrétűsége következtében több műfaj szo­rosan összekapcsolódhat egymással, e szervezeti fokot nevezzük →műfajcsoportnak. Az ide tartozó műfajok ugyan megkülönböztethetők egymástól, mégis szer­kezetükben, mondanivalójukban rokoníthatók. Így vonhatjuk el a többféle me­sei műfajból a mese, a sokféle szokásból a jeles napok vagy ünnepi szokások műfaj csoportjait. Itt az összetartozás kétségte­lenül folklóron kívüli esztétikumú, az al­kalomszerűség mikéntje teszi folklór jellegűvé e kategória konkrét megvalósulá­sait. Egy közbülső fokon át (ez a később még említendő alműnem) a következő szervezeti egység a →műnem, amely az esztétika régi kategóriája, és rajta a műfajok nagy csoportjait értjük, amelyek a valóság tükrözésének főbb irányát tekint­ve azonosíthatók. Ilyen a líra, dráma, epika hármassága. A műnemnél nagyobb kategória már az egyes művészet: a hiva­tásos művészeti kategóriáknak megfelelő folklór jellegű zene, tánc, szobrászat, építészet stb. Bizonyos fokig mégis célszerű két további rendező kategóriát megemlíteni. Az egyes műnemeket össze­gezhetjük műnemcsoportokban (pl. díszí­tőművészetek általában, a képzőművésze­teken belül), de ennél fontosabb tény, hogy az egyes műnem és a műfajcsoport között is feltehetjük az alműnem fokozat meglétét. (Pl. az epikán belül ilyen fokozatnak nevezhetjük a verses epika, prózai epika kategóriáit.) A műfaj mindezek között centrális jelentőségű kategó­ria, vizsgálata egyaránt döntő az egyedi alkotások és az egész művészetek megér­tése szempontjából. ● (tartalom, for­ma, stílus, hagyomány)

Irodalom:

I. Behrens: Die Lehre von der Einteilung der Dicht­kunst (1940); J. J. Donohue: The Theory of Literary Kinds (1943—1949); Stan­dard Dictionary of Folklore, Mythology and Legend (1949); Tyeorija literaturi (2. 1964); S. Skwarczynska: Rodzaj lite­racki (1965); L. Bodker: Folk Literature — Germanic (1965); I. C. Chitimia: Genre et art littéraires surtout dans la création folklorique (1967); W. V. Rutt­kowski: Die literarischen Gattungen (1968); M. Lüthi: Volksliteratur und Hochliteratur (1970); Voigt V.: A folklór esztétikájához (1972); uő: A folklór alko­tások elemzése (1972); N. I. Kravcov: Voproszi zsanrov russzkovo folklora (1972); B. P. Kirdan: Szpecifika folk­lornih zsanrov (1973); Klaus W. Hemp­fer: Gattungstheorie (1973); V. K. Bon­daresik: Prozaicseszkije zsanri folklora narodov SZSZSZR (1974); D: Ben-Amoa: Folklore Genres (1976); L. Röhrich: Sage und Märchen (1976); H. Jason: Ethno­poetry (1977); J. Vibaek: Strutture e generi delle letterature etniche (1978); K. Ranke: Die Welt der Einfachen Formen (1978); J. Hvisc: Problémy literárnej ge­nológie (1979); G. L. Pemryakov: From Proverb to Folk-Tale (1979); Artes Po­pulares 4—5 (1979); H. Baudinger: For­men der „Volkspoesie” (1980); Prover­bium Paratum (1980); L. Honko—V. Voigt: Genre, Structure and Reproduction in Oral Literature (1980); Folcloristica 6 (1981); kifejezetten a műfajelméletnek szentelték a Lódzban 1958 óta megjelenő →Zagadnienia Rodzajów Literackich, valamint a Chicagóban 1968 óta megjelenő Genre c. folyóiratokat. Az utóbbi évtizedekben füzetenként megjelenő nagy lengyel poétikai kézikönyv Poetyka. Zarys Encyklopedyczny I. része (ebben több kötettel, azokon belül alkötetekkel és füzetekkel), Gatunki literackie címmel a műfajoknak szentel kismonográfiákat. 1969-ben indult meg Londonban The Critical Idiom kiadványsorozata, benne több műfaj kismonográfiájával. 1960-tól a stuttgarti Sammlung Metzler is sok műfajmonográfiát jelentetett meg.