Vissza a főlapra

Jelmagyarázat:


EKL: Esztétikai kislexikon
KKE: Kulturális kisenciklopédia
VIL: Világirodalmi lexikon

gyászdal

VIL4 95-96 | részcímszó

gyászének; gyászvers: szű­kebb értelemben a halálirodalom lírai műfaja, olyan lírai költemény, amelynek témája a halál, a temetés, a siratás, a halott emlékének megőrzése. Tágabb értelemben a nemzetek történelmi kataszt­rófáit, a vesztes csatákat, háborúkat, a függetlenség elvesztését gyászoló köl­tői alkotásokat is ide sorolják. ● A gyászdal feltevések szerint az ősköltészet leg­régibb műfaja, amely a →sirató és →bú­csúztató formájában a primitív irodalom és a népköltészet keretein belül is rendkí­vül jelentős. (A népköltészetben a gyászdaltól megkülönböztetik a gyászéneket, mint ennek hosszabb, ünnepélyesebb, illetve a sirató metrikailag szabályosabb vál­faját). Nagy történeti fejlődésen ment keresztül, helyi változatai eltérnek egymástól, alapélménye mégis azonos: az életet megsemmisítő halál, amelynek elterjedése ellen csak a továbbélő és folytonos közösség ad alternatívát. Ez a gondolat fejeződik ki a dalok tar­talmában, és a szokásszerű előadásmód, valamint a gyakran kórusos forma is ezt sugallja. Gyakran kapcsolatban áll az élet és halál eredetéről szóló eredetmí­toszokkal, később az erre hivatkozó val­lásos elképzelésekkel (Paradicsom, bűnbeesés, Krisztus, meghaló és feltámadó istenek). Elképzelhető, hogy régies voná­sai közvetlenül is kapcsolatban állnak a különböző művészeti jelenségeket összefogó, pontosabban még nem differen­ciáló elsődleges →szinkretizmus jelensége­ivel és ilyeténképpen a kőkorszaki szik­larajzokkal vagy más ábrázolóművészeti jelenségekkel. A korai mitológiában a totem és a tabu jelenségei is idekapcsolódnak. Később, egész a középkori irodalom végéig közösségek (város, tartomány, ország) veszedelmeiről is hasonló alko­tások készültek (→planctus). Az olasz és francia ars nova (14. sz.) főleg zenében, a reneszánsz művészet mind zenében, mind szövegében népi siratókat vesz át, és ez a folyamat csak fokozódik az euró­pai barokk irodalom korszakában. Ennek következtében igen sok ilyen félnépi vagy népies dalt, kiadványt ismerünk, a ponyva legnépszerűbb termékei közé tartoznak a halotti versek, amelyek azu­tán ismét befolyásolják a gyásszal kapcsolatos folklórt.

Irodalom:

W. Sonntag: Die Totenbestattung (1878); E. Was­mannsdorf: Die Trauer um die Todten bei den verschiedenen Völkern (1885); H. Springer: Das altprovenzalisches Kla­gelied (1895); J. G. Frazer: The Belief of Immortality and the Worship of the Death (1913–1924); V. Lipphardt: Stu­dien zu den Marienklagen (1934); E. Mahler: Die russische Totenklage (1935); M. Neumann: Die Totenklage (1936); F. Boehm: Die neugriechische TotenkIage (1947); K. Ranke: Indogermanische Totenverehrung (1951); N. K. Gottwald: Studies in Book of Lamen­tations (1954); E. de Martino: Morte e pianto rituale nel mondo antico (1958); K. Csisztov: Pricsitanyija (1960); Kiss L. –Rajeczky B.: Siratók (1966); Zolnay V.: Pokoljárás (1970).