Vissza a főlapra

Jelmagyarázat:


EKL: Esztétikai kislexikon
KKE: Kulturális kisenciklopédia
VIL: Világirodalmi lexikon

utópisztikus irodalom

VIL16 257-258 | többekkel közösen | részcímszó

a középkorban a mitikus-vallásos-mesés utópiaképzetek a →folklórban, a →vallásos irodalomban és a →lovagi irodalom kalandtörténeteiben éltek tovább. Európa valamennyi népének képzeletében elevenen élt az a hiedelem, hogy valahol létezik a földi Paradicsom országa, a „tejjel-mézzel folyó Kánaán” (angol Cokaygne, francia Co­quaigne, ír Szent Brandanus szigete, német Schlaraffenland stb.), ahol a természeti bő­ség (kandiscukorból vannak a hegyek, a forrásokból bor vagy az élet vize folyik, a fákon drága fűszer vagy gyémánt terem, a paloták üvegből vannak vagy mézeskalács a háztető és kolbászból fonják a kerítést), illetve a csodálatos szerkezetek áldásait („te­rülj-asztalkám”, repülő szőnyeg, a Kaleva­la szampója stb.) békés boldogságban, tel­jes egyenlőségben élvezik az emberek. (A bibliai Kánaán-motívum hatása világosan kitűnik Anonymus „Szép Szegelet”-leírásá­ban is, ahová Álmos vezeti a honfoglaló magyarokat.) Amerika felfedezésének idején e képzetek Eldorádó legendájával egé­szültek ki, ahol a palotákat aranylemezek, az utcákat drágakövek fedik, az emberek aranyporral hintik be testüket, s az élet vizében is megmártózhatnak. E hiedelmek erősségére jellemző, hogy mind Szent Bran­danus szigetének, mind Eldorádó országá­nak felkutatására számos expedíció indult (egyesek még a 18. sz. végén is), és az egyenlőségutópiák szervesen beépültek a jobbágyfelkelések ideológiájába. A népi utópiák hatása kimutatható a hivatásos irodalomban is, pl. a J. Mandeville neve alatt fennmaradt, fantasztikus elemekkel átszőtt útirajzban (1357), az →udvari re­gény fantasztikus kalandokat (→aventure) leíró részleteiben, leginkább pedig disztópiá­vá torzított alakban (J. Hall: Mundus alter et idem, ‘Az azonos és más világ’, 1605), a tunya élvezethabzsolás undorító tartomá­nyainak leírásaiban. ● A vallásos utópiaképzetek a →messianisztikus irodalom, s főként a →chiliasztikus irodalom hagyományaihoz kapcsolódtak. Az ókeresztények, majd a középkori szekták (→szekták irodal­ma) körében széles körben elterjedt, s idő­ről időre megmegújuló, jellegzetesen utó­pisztikus hiedelem volt, hogy közeleg az a nap, amikor az erkölcstelen világ („Babi­lon”, az „Antikrisztus uralma”, a manicheu­soknál a „Sötétség”) véget ér, Jézus a mennyekből alászáll ítélni elevenek és hol­tak fölött, s megkezdődik “Krisztus ezeréves (vagyis örök) birodalmának” („Jeru­zsálemnek”, „Isten földi országlásának”, a manicheusoknál a „Fény Birodalmának”) paradicsomi békéje. Savonarola a rene­szánsz idején is Isten országának közeli eljövetelét hirdette. E vallásos utópizmus szintén erőteljes lendületet adott a parasztfelkeléseknek (főként Th. Münzer és az anabaptisták törekvéseiben), s még a 17. sz.-i angol polgárháborúban is széles körben elterjedt volt; a puritán eszmék képvi­selőinek utópisztikus írásai révén a hivatá­sos irodalomban is megjelent (S. Gott: Nova Solyma, Új Solyma’, 1648). ● E képzetek természetesen az európai kultúrkörön kí­vül, a világ minden táján megtalálhatók. Az →Ezeregyéjszaka meséitől a kínai államelméleti munkákig a legkülönfélébb műfajú, világnézetű irodalmi és folklór alkotá­sokban bukkannak fel utópisztikus leírá­sok, elgondolások stb. ● Önálló műformaként azonban az utópia csak a
16. sz.-ban, Morus Tamás – e kifejezést is megteremtő – Utópiájával (1516) lépett fel. E mű egy portugál hajós elbeszélésének keretében kommunisztikus (a magántulajdont és a halálbüntetést eltörlő, általános és titkos szavazással választott vezetők által irányított), a közösen végzett munkára és a puri­tán erkölcsökre épülő, vallási tekintetben messzemenően toleráns társadalmat állí­tott szembe a korabeli angol közállapotok szatirikus képével. A 17. sz.-ban azután a legkülönfélébb világnézeti áramlatokat képviselő utópisztikus alkotások követték ezt a hagyományt. A leghíresebbek egyike, az itáliai T. Campanella A Napváros (1602) c. párbeszédes filozófiai értekezése a kom­munisztikus vonások szélsőségességével tűnt ki. Az ő eszményi társadalmában már minden közös, nemcsak a munkavégzés, a birtokok és vagyonok, hanem az asszonyok és a gyermeknevelés is; a tudomány a mun­kafeladatokhoz, a vallás pedig a természet törvényeihez igazodik, célja az „ép testben ép lélek” eszménye. E század harmadik nagy utópiája, F. Bacon az Új Atlantisz (1626) c. értekezése viszont a társadalmi rend (a konzervatív monarchia és a patriar­chális család) átalakítása helyett a természettudományos kutatásoktól és a technika vívmányaitól – mint az embert a természet urává emelő hatalmaktól – várta az ideális közállapotok létrehozását. ● E hí­res, máig klasszikusnak tekintett művek mellett a 17. sz.-nak úgyszólván minden eszmeáramlata utópisztikus formában is megfogalmazta a maga jövőelképzelését. S. Hartlib Description of the Famous King­dom of Macaria (‘Macaria híres királyságá­nak leírása’, 1641) c. műve az angol polgári forradalom hajnalán született államkapita­lista illúziókat fejezte ki, Harrington Ocea­nája (1656) a földreform és a parlamenta­rizmus, Margaret Cavendish képzelt utazá­sa (Description of a New World Called the Blazing World, ‘A lobogó világnak neve­zett új világ leírása’, 1666 vagy 1668) a monarchikus állam, Fénelon Telemákus bujdosásának történetei (1699) c. kalandtörténetekbe burkolt fejedelmi tükre a felvilágosodás szellemében javított abszolutizmus utópiája. Megteremtette a maga utópiáját a →pietizmus (J. V. Andreae: Die Christenburg, ‘A keresztények vára’, eposz, 1626), és a Cseh Testvérek Szövetsége (Comenius: A világ útvesztője és a szív paradi­csoma, 1631) is; a jezsuiták Paraguayban gyakorlati kísérletet tettek egy mintaállam felépítésére (1609—1767), a költők pedig egy „irodalmi állameszméről” álmodoztak (D. de Saavedra Fajardo: República litera­ria, ‘Irodalmi köztársaság’, allegorikus esszé, 1655). A Föld felfedezetlen területeinek zsugorodása az utópisztikus irodalom szá­mos képviselőjét arra ösztönözte, hogy új helyszínekre ültesse át (a korábbiaktól tár­sadalomelméleti szempontból igen kevéssé különböző) elképzeléseit; ez a Földön kívüli világok ábrázolásának (részben újbóli) di­vatjához vezetett (F. Godwin: The Man in the Moone, ‘Ember a Holdban’, 1638; J. Wilkins: The Discovery of a World in the Moon, ‘A világ felfedezése a Holdon’, 1638; S. de Cyrano de Bergerac: Holdbéli utazás, 1657 és Histoire comique des états et empi­res du Soleil, ‘A Nap államainak és birodal­mainak komikus története’, 1662). ● A 18. sz.-i fejlődés élén a világirodalom leghíre­sebb „képzeletbeli utazás”-ainak egyike, J. Swift Gulliver utazásai (1726) c. remeke áll, amely a pozitív (főként a Nyihahák orszá­ga) és negatív (főként Laputa és a Struld­brugok országa) utópiák széles színskáláját a korabeli viszonyok legélesebb politikai →szatírájával ötvözte. Ez a szatirikus gúny hatja át Voltaire Candide-jának (1759) utazási beszámolóját is, amelyben a boldogság csak a mesék világában találha­tó, Eldorádóban. L. Holberg latinul írt utópisztikus regényében (Klimius Miklósnak föld alatt való útja, 1741) a képzeletbeli expedíció már a Föld mélyébe is behatol; a korabeli francia viszonyokat a majmok or­szágának disztópiája, az ideálisakat – ahol a gyakorlatias szellem szabadon kibonta­kozhat – a gondolkodó fák országa tükrö­zi.

Irodalom:

C. Flammarion: Les mondes imaginaires et les mondes réels (1868); A. von Kirchen­heim: Schlaraffia politica (1892); E. H. Schmitt: Der Idealstaat (1904); A. Voigt: Die sozialistischen Utopien (1912); F. Brüg­gemann: Utopie und Robinsonade (For­schungen zur Literaturgeschichte, 1914); E. Salin: Plato und die griechische Utopie (1921); L. Mumford: The Story of Utopias (1922); J. Hertzler: The History of Utopian Thought (1923); R. von Pöhlmann: Geschichte der sozialen Frage und des Sozialismus in der antiken Welt (1925); E. Reich: Der deutsche utopische Roman (1927); A. Doren: Wunschräume und Wunschzeiten (1927); K. Mannheim: Ideologie und Uto­pie (1929); G. Quabbe: Das letzte Reich. Wandel und Wesen der Utopie (1933); W. D. Müller: Geschichte der Utopieromane (1938); H. Ross: Utopias Old and New (1938); E. Bloch: Freiheit und Ordnung(1947); R. Ruyer: L’utopie et les utopies (1950); M. Buber: Pfade in Utopia (1950); E. Bliesener: Zur Begriff der Utopie (1950); R. Gerber: Utopian Fantasy: A Study of English Utopian Fiction since the End of the Nineteenth Century (1955); Trencsé­nyi-Waldapfel I.: Az Aranykor-mítosz és a Boldogok Szigetei (Hésziodosz: Munkák és napok, előszó, 1955); M. Schwonke: Vom Staatsroman zur Science Fiction (1957); Trencsényi-Waldapfel I.: Bakis-jóslatok (AntTan, 1958); H. Bingenheimer: Trans­galaxis: Katalog der deutschsprachigen utopischen-phantastischen Literatur, 1460-1960 (1960); R. Mucchielli: Le mythe de la cité ideale (1960); G. Duveau: Sociologie de l’utopie et autres essays (1961); I. F. Clark: The Tale of Future from the Beginning to the Present Day (1961); Ch. Walsh: From Utopia to Nightmare (1962); H.-J. Krymanski: Die utopische Methode (1963); M. R. Hillegas: The Future as Nightmare (1967); W. H. G. Armytage: Yesterday’s Tomorrows (1968); A. Neusüss (szerk.): Utopie (1968); B. Zases: Histoire des futurs (1968); F. Engels: A marxizmus fejlődése az utópiától a tudományig (Marx-Engels művei, 19. köt., 1969); F. E. Manuel (szerk.): Wunschtraum und Experiment (1970); R. C. Elliot: The Shape of Utopia (1970); Podolszki J.: Az értéktelen értékek felé. A negatív utópia Zamjatyin, Huxley és Orwell regényeiben (Új Symposion, 1970, 58.); P. E. Richter (szerk.): Utopias (1971); Kristó Nagy I.: Huxley három utópiája (Regények, drámák, remények, 1971); H. Swoboda: Der Traum vom besten Staat (1972); P. Versins: Encyclopédie de l’utopie et de la science fiction (1972); R. Willgradter-F. Krey (szerk.): Der utopi­sche Roman (1973); F. Polak: The Image of the Future (1973); A. L. Morton: Angol utópia (1974); S. Lem: Tudományos-fan­tasztikus irodalom és futurológia (1974); a Világosság utópia-száma (1975, 8–9.); H. G. Schoeffner: Der geplante Mythos. Unter­suchungen zur Struktur und Wirkungsbe­dingung der Utopie (1974); H. L. Berger: Science Fiction and the New Dark Age (1976); H. Lück: Fantastik, Science Ficti­on, Utopie (1977); Gyertyán E.: A reménytelenség utópiái (ÉI, 1977. okt. 8.); Gedő A.: Vissza az utópiához? (A Politikai Főiskola Közleményei, 1977, 2.); M. Winter: Compendium Utopiarum (1978); G. Seesslen–B. Kling–C. Bogdanoff: Start nach Utopolis (1978); L. T. Sargent: British and American Utopian Literature 1516–1975 (1979); Erdélyi L. (szerk.): Az utópiáról. Válogatás polgári szerzőktől (A filozófia időszerű kérdései, 39., 1979); A. Manguel –G. Guadalupi: The Dictionary of Imagi­nary Places (1980); W. Biesterfeld: Die literarische Utopie (1982); K. L. Berghahn – H. U. Seeber: Literarische Utopien von Mo­rus bis zur Gegenwart (1982); W. Woss­kamp (szerk.): Utopieforschung (1982); D. Szénási Éva: Utópia–ideológia–társadalmi realitás (Filozófiai Figyelő, 1982, 1–2.); L. Kolakowski: A marxizmus és az utópista szocializmus (Filozófiai Figyelő, 1982, 1-2.); Balogh Z.: Utópia és scifi (Medvetánc, 1982, 2—3.); Trencsényi–Waldapfel I.: Az aranykormítosz és a Boldogok Szigetei (Vallástörténeti tanulmá­nyok, 1983); A. Mangel–G. Guadalupi: Von Atlantis bis Utopia (1984); Köpeczi B.: A vadember jelképe Közép- és Kelet-Euró­pában. Magyarok és franciák (1985); B. Cases: Histoire des futurs (1986); D. V. Marsenic: Utópisztikus elemek az új tár­sadalom marxi elképzelésében (Elméleti cikkek, 1987. júl. 30.); Szilágyi Á.: Ezerkilencszáznyolcvannégyen innen és túl. A negatív utópiák társadalomképe (1988); Urbán L.: Barangolások Magyar Utópiá­ban (Tekintet, 1989, 7.); Sükösd M.: Utópia lovagjai (1990).