primitív vallás
KKE 574-575
a vallás megnyilvánulási formái a primitív társadalmak körében. Gyakorlatilag a társadalmi tudat olyan jelenségei tartoznak ide, amelyeket az osztálytársadalmakban a valláshoz sorolunk: szokások, mítoszok, rítusok, ünnepek, szentélyek, varázslók, papok, gyógyítás, a művészet bizonyos korai formái stb. Leírását a felfedezések úti beszámolói rögzítik, majd Lafitau és de Brosses révén az összehasonlító vallástudomány is a ~ ismeretéből fejlődött ki. A 19. sz.-ban történeti és régészeti ismeretek halmozódtak fel, megjelenik a pszichológiai, majd az etnológiai kutatás (Frazer a mágia, Malinowski a funkcionalista valláskutatás terén). Világméretű áttekintését előbb az ún. bécsi iskola (W. Schmidt és munkatársai) adta. A fenomenológiai módszerű kutatás csak áttételesen, vallástörténetté válva foglalkozott vele (M. Eliade). A strukturalista etnológia (Cl. Lévi-Strauss) elsősorban e jelenséggel foglalkozott. A marxista kutatás elsősorban Szibéria népeit vizsgálta e szempontból, újabban kiterjesztette érdeklődési körét szinte az egész világra, utalva a mai vallások imperialista kori vonásaira is. Az utóbbi nemzedékek sokat kutatták a felszabadító mozgalmak és a legtöbbször messianisztikus vallások összefüggéseit. A mai ~ sok területen kapcsolatban áll a primitív népek körében elterjedt hivatalos vallások (kereszténység, mohamedanizmus stb.) helyi változataival, újabban pedig áltudományos csoportok (pl. spiritizmus, szcientizmus) tevékenységével.
Irodalom:
E. von Hartmann: Das religiöse Bewusstsein der Menschheit im Stufengang seiner Entwicklung (1906); M. P. Nilsson: Primitive Religion (1911); E. S. Hartland: Ritual and Belief. Studies in the History of Religion (1914); F. Graebner: Das Weltbild der Primitiven (1924); R. H. Lowie: Primitive Religion (1924); P. Radin: Primitive Man as Philosopher (1927); H. Bergson: Les deux sources de la morale et de la religion (1932); P. Radin: Primitive Religion (1937); F. Boas: The Mind of Primitive Man (1938); E. de Martino: Il mondo magico (1948); J. Campbell: The Hero with a Thousand Faces (1949); G. Mensching: Vergleichende Religionswissenschaft (1949); W. J. Goode: Religion among the Primitives (1951 ); A. E. Jensen: Mythos und Kult bei Naturvölkern (1951); Ákos K.: A természeti vallások (1953); F. Heiler: Erscheinungsformen und Wesen der Religion (1961); E. Norbeck: Religion in Primitive Society (1961); E. Neumann: The Great Mother (1963); C. Lévi-Strauss: Mythologiques, I–IV. (1964–1971); E. E. Evans-Pritchard: Theories of Primitive Religion (1965); E. Leach: The Structural Study of Myth and Totemism (1967); Hahn I.: Istenek és népek (1968); M. Douglas: Natural Symbols (1970); V. Lanternari: Gyarmatosítás és vallási szabadságmozgalmak (1972); B. Malinowski: Baloma (1972); Lukács J.: Istenek útjai (1973); Láng J.: Lélek és isten (1974); Pais I.: Ember és vallás (1975); H. von Glasenapp: Az öt világvallás (1975); Kerényi K.: Görög mitológia (1977); J. J. Bachofen: A mítosz és az ősi társadalom (1978); O. M. Frejdenberg: Mif i lityeratura drevnosztyi (1978); C. Lévi-Strauss: La voie des masques (1979); Róheim G.: A bűvös tükör (1984).