Vissza a főlapra

Jelmagyarázat:


EKL: Esztétikai kislexikon
KKE: Kulturális kisenciklopédia
VIL: Világirodalmi lexikon

átmeneti rítusok költészete

VIL1 543 - 544

a primitív költészet, közelebbről a rítusköltészet alfaja. Az etnológus A. Van Gennep nyomán átmeneti rítusoknak nevezzük a különböző társadalmi korcsoportokba való befo­gadás szokásait. Ezek közül legfontosabb az ifjú legénnyé vagy leánnyá aratás, a házasság és a temetés rítusainak költé­szete: szokások, dalok, olykor dramatikus táncok, s az ezekhez fűződő mondák, mí­toszok, hiedelmek stb. Az átmeneti rítu­sok végrehajtása nagyjából azonos fázi­sokból áll: előbb a korábbi társadalmi korcsoport tagjaként jelenik meg az egyén, majd ettől elkülönítik, bizonyos szertartások (leggyakrabban próbák) kö­vetkeznek, ez után az új csoport jelvé­nyeit kapja meg. Rendszerint nem egyetlen embert, hanem egy-egy csoportot vezetnek át e fokozatokon, máskor (például a halál esetében) a rítus kötött is­métlődése jelzi a társadalmi sztereotípiát. Az átmeneti rítusok valószínűleg már az →ősköltészet keretei között is megtalálhatók voltak, erre azonban kevés a megbízható adatunk. Egyes kutatók e rítusokban keresik a dráma legkorábbi csíráit, az elkülönítés idején bekövetkező társadalmi kötelezettségekre oktatás in­tézményessége pedig a didaktikus műfa­jok kialakulásánál játszhatott lényeges szerepet. Csökevényes formában az euró­pai parasztság körében is él (például a „legényavatás”, „nagyleányavatás” szo­kásaiban), és egészen a céhes vagy kisipari munkásavató szokásokig, az egyle­tekbe jutás félig tréfás, félig komoly pró­báiig nyomon követhető. A születés, házas­ság, szülés, halál szokásai legrégiesebb vonásaikban mindmáig átmeneti rítus jellegűek. Sőt, a rituális irodalomértelme­zés szerint minden egyes irodalmi mű voltaképpen rítusra épül. Természetesen ez a felfogás eltúlozza a rítusok jelentő­ségét az irodalomban, mindazáltal a hősepika jó néhány motívuma és epizódja (próbatevő utak, csodás átváltozások. természetfeletti születés stb.), valamint a dráma több korai fajtája csakugyan az átmeneti rítusokból eredhetett. ● (→tusköltészet)

Irodalom:

A. Van Gennep: Les Rites de Passage (1907); Marót K.: Rítus és ünnep (Ethn, 1940); Ch. Autran: Homére et les Origines Sacerdotales de l'Épopée Grecque (1943); S. E. Hyman: The Ritual View of Myth and the Mythic (Journal of American Folklore, 1955); V. G. Bazanov: Obrjad i poezija (Iszto­rija, folklor, iszkussztvo szlavjanszkih na­rodov — Dokladi szovjetszkoj gyelegacii-V. mezsdunarodnij szjezd szlavisztov. Szofija, szentyabr 1963. 1963); L. Honko: Siirtymáriitit (Sananjalka, 1964): J. Fon­tenrose: The Ritual Theory of Myth (1966).