alpamis
VIL1 234-235 | Haza Györggyel közösena közép-ázsiai és a volgai török népek — üzbégek, kazahok, karakalpakok. altajiak, baskírok, kazáni tatárok — népi eposza. Fennmaradt változataiban a sztyeppei nomád rablóhordákkal való harcokat eleveníti fel. Az eposz címadója a főhős, Alp Bamsi beyrek, neve számos változatban él Közép-Ázsiában. A történetnek négy fő verzióját különböztetik meg, a kungrat, az oguz, a kipcsak és az altaji változatot. Amint ezt az oguz változat régies vonásai bizonyítják, az Alpamis-epika a Szir-Darja vidékén már a 9-10. században, sőt, az altaji változatok szerint az oguzoknak a közép-ázsiai sztyeppékre való bevándorlása előtt — a 6-8. században — ismert lehetett. Egyes kutatók szerint a kungrat változatban előforduló és az Odüsszeia világával rokon motívumok ennél is régibb eredetre vallanak. O V. M. Zsirmunszkij az Alpamis-történet elemeinek vizsgálata alapján dolgozta ki a hősmese elméletét. Eszerint a hősepikának és a tündérmesék zömének történeti előzménye az itt megvalósított hősmese műfaja, amelynek alaptörténete egy hős heroikus neveltetése. A hős csodálatos módon születik, ereje és bátorsága természetfeletti, felserdülvén önszántából, parancsra vagy sugallatra hőspróbáló útra indul, közben fegyverzetet, barátokat és ellenségeket szerez. Általában egy csodálatos leánnyal kötött házassággal fejeződik be a történet. ● Az egyes nemzeti változatok mind műfajilag, mind motívumaikat tekintve sok közös vonást, s még több eltérést mutatnak. A kutatás figyelme eddig elsősorban az üzbég és a kazah változatokra irányult. Ez utóbbi kiadására a kiváló kazah író és tudós, M. O. Auezov vállalkozott. ● Elhangzottak olyan elképzelések, amelyek szerint egyes magyar népmesei motívumok kapcsolatban állnak ezzel az epikus körrel. Az kétségtelen, hogy a kora középkori Alap személynevünk a főhős nevével rokonítható, kétséges azonban, hogy ez már a kialakult epika nyoma, vagy csupán számos török eredetű nevünk egyike.
Irodalom:
V. M. Zsirmunszkij: Szkazanyije ob Alpamise i bogatirszkaja szkazka (1960); M. O. Auezov—N. Sz. Szmirnova: Alpamis-Batir (1961); P. N. Boratav: L'épopée et la „hikáye” (PhTF, 2. köt., 1964).