Vissza a főlapra

Jelmagyarázat:


EKL: Esztétikai kislexikon
KKE: Kulturális kisenciklopédia
VIL: Világirodalmi lexikon

reklám

VIL11 561-562

hirdetés, figyelemfelhívó szöveg (gyakran hozzá tartozó ábrázolás) az alkal­mazott irodalom keretében. A szó francia eredetű (ám a 17. sz. elejétől ismert réclame eredeti jelentése ‘őrszó’) és az egylapos nyomtatványok révén vált az áruk, esemé­nyek hirdetésének megnevezésévé. Az egész világon elterjedt kifejezés. ● Előzményeit az írásbeliség és kereskedelem kezdete óta ismerjük. Az áruk jellegét, minőségét, származási vagy készítési körülményeit mutatja be, olykor ad némi tájékoztatást használa­tukról. Mindez már lehetőséget ad arra, hogy kisebb-nagyobb történetek, irodalmi alkotások kapcsolódjanak hozzá. (→reklám-vers). A jobb megjegyezhetőség kedvéért az árusok és kikiáltók rímes, verses szövege­ket mondtak, ezek frappáns, meglepő, művészi ötletességről tanúskodó volta a sikert biztosította (→kikiáltás). Különösen a múlt századtól váltak széles körben ismertté nagyalakú rajzok (plakátok), amelyek már az eseményekre is felhívták a figyelmet (köz­tük politikai, gazdasági, majd kulturális, irodalmi eseményekre is). Könyvek, iro­dalmi estek, színházak ilyen hirdetései gyak­ran maguk is művészeti és irodalmi értéket képviselnek, nem csak adatszerűségükben forrásai az irodalomtörténetnek. A szöve­gekben sok a szójáték, proverbium, idézet, utalás ismert alkotásokra. A politikai reklám igen gyakran irodalmi háttérre épít. Bizo­nyos esetekben a reklám célja a visszariasztás, taszítás (alkoholizmus-, bűnözésellenes, közlekedési figyelemfelhívó szöve­gek stb.) ● Formailag az így felhasznált versek legtöbbje →rigmus. ● (→még rek­lámvers)

Irodalom:

A. Lancellotti: Storia aneddotica delta reclame (1912); W. D. Scott: Psychology of Advertising (1921); H. Behrmann: Reklame (1923); P. V. Brad­shaw: Art in Advertising (1925); R. Manevy: L’évolution des formules de présentations de la presse quotidienne (1956); C. R. Haas: La publicité (1957); B. de Plas H. Verdier: La publicité (1957); D. Warner—W. Wright: Advertising (1962); Ju. Gyegtjarjov—L. Kornyilov: Torgovaja reklama: ekonomi­ka. iszkussztvo (1969); L. Duca: L’Affiche (1969); H. Kurta: Reklama prasowa (1969); Hoffmann T. Buzási J.: A reklám biro­dalmából (1970); Földi K.: A reklám lélektana (1977).