Vissza a főlapra

Jelmagyarázat:


EKL: Esztétikai kislexikon
KKE: Kulturális kisenciklopédia
VIL: Világirodalmi lexikon

primitív társadalom

KKE 574

az etnológia egyik alapfogal­ma; olyan társadalmak megnevezése, amelyek nem érték el az osztálytársadalmak fejlettségi fokát. Történetileg ilyen jellegű az →őstársadalom is, pontosabb értelemben azonban ekkor még nincse­nek osztálytársadalmak, míg a ~ már osztálytár­sadalmak között él. Megbízható adatokkal életükről csak az utóbbi évszázadokból rendelkezünk, és e korszakban gyors változásuk figyelhető meg, amely azonban rendszerint nem önálló fejlődés, hanem a gyarmatosítástól és kulturális impe­rializmustól befolyásolt →kultúraváltás. • Az elne­vezés arra utal, hogy e társadalmak elsődlegesek, kezdetlegesek. Ez azonban közvetlenül nem iga­zolható. Noha az osztálytársadalmak történelmének megfelelő történelmük nincs, kialakulásuk és továbbélésük igen hosszú időt ölel fel. Nagyságuk különböző, általában viszonylag kisebb populáci­ós egységekből áll, ezek azonban nagyobb terüle­ten is szétszóródhatnak. Nyelvük általában lokális egységekre tagolódik, amelyek még a nyelvjárá­soknál is korábbi fokot képviselnek. Művészetük és általában szellemi kultúrájuk a véltnél gazda­gabb, szociális kultúrájukra is jellemző a bonyo­lultság, amely nem azonos a fejlettséggel, hanem az egyazon társadalmi szinten megvalósuló tagoló­dásként jellemezhető. Ám Lévy-Bruhl ún. primitív mentalitás fogalma, mely szerint a ~ keretei között egy prelogikus gondolkodásforma az általános, aligha igazolható. • Kultúrájuk elemeit átveszi a →primitivizmus keretében az osztálytársadalmak kultúrája (általában művészete) is. • A ~ pejoratív értelmű megnevezését többféle módon kísérelték meg elkerülni. Az „írásnélküli” megnevezés nem elég pontos, ezenkívül csupán egyetlen kommuni­kációs vonást hangsúlyoz. A „természeti nép” elnevezés önellentmondás, mivel minden nép és kul­túra nemcsak természeti, hanem társadalmi jelen­ség is. A múltban ismert volt a „vad” meghatározás is, amelynek származékai (pl. a francia sauvage – ’vad’) terminusként ma is felbukkannak. Néhány más megoldás (iparosodás előtti népek, civilizáció előtti népek, egyszerűbb népek stb.) hasonlóan ne­hézkes, és ezeket nem is alkalmazták széles körben. • A ~ önmagában is különböző fejlődési fokozatokat képvisel, helyi változatai is jelentősek. Ezek tüzetes vizsgálatával az egyes társadalmi intézmények (család, nemzetség, törzs, állam stb.) konkrét kuta­tói foglalkoznak.

Irodalom:

Ratzel F.: A Föld és az ember (1887); L. T. Hobhouse–G. C. Wheeler–M. Ginsberg: The Material Culture and Social Institu­tions of the Simpler Peoples (1915); E. O. James: Primitive Ritual and Belief (1917); H. Lowie: Pri­mitive Society (1921); Lévy-Bruhl: La Mentalite primitive (1922); C. Lévi-Strauss: Les structures élémentaires de la parenté (1949); G. P. Murdock: Social Structure (1949); R. Firth: Elements of Soci­al Organization (1951); E. E. Evans-Pritchard: The Institutions of Primitive Society (1954); J. Lips. A dolgok eredete (1962); L. Main: Primitive go­vernment (1962); F. Boas: Népek, nyelvek, kultú­rák (1975); Néprajzi szöveggyűjtemény, I. (1982).