genetikus egyezés
VIL3 492-493(görög eredetű 'keletkezés szerinti'): az összehasonlít irodalomtudomány, illetve annak tipológiai iskolája által használt kategória, irodalmi alkotások hasonló vonásainak közös eredetből származása. Pl. a Faust-történet különböző feldolgozásaiban hasonlítanak, mert közös forrásból származnak. A tipológiai kutatás, legkivált V. M. Zsirmunszkij szerint ennek ellentéte a →tipologikus egyezés, amikor a hasonlóságok magyarázata nem a kapcsolat, hanem a világszerte nagyjából azonosan végbemenő társadalmi fejlődés egymástól függetlenül is rokon vonásokat létrehozó ereje. A gondolat főként a korai irodalmak és műfajok elemzése során igen hasznos nem véletlen, hogy már korábban felbukkantak hasonló elképzelések (→elemi gondolat, divergencia), és különösen a különféle →diffuzionista irányzatok hangsúlyozták az egyezések közvetlenül genetikus voltát. Elvi kritikát főként a tipológiai egyezés fogalmát illetően K. Hordlek képviselt, aki hangsúlyozta, hogy az ellentétpár önmagában téves, voltaképpen kapcsolatszerű (kontaktikus) és tipologikus egyezésekről beszélhetünk, és az összehasonlító irodalomtudomány számára az első fajta kutatása a fő feladat. Újabban különösen az →ősköltészet, az antik és a középkori irodalom kérdéseit kutatták így. ● (→összehasonlító irodalomdomány, tipológiai irodalomtudomány).
Irodalom:
V. Schirmunski: Vergleicchende Epenforschung (1961); K Horálek: 'Typologické a kontaktové vztahy (Slavia, 1964, 232–246. o.); U. Weisstein- Einführung in die vergleichende Literaturwoissenschaft (1968); P. A. Grincer: Tyipologija i vzaimoszjavi lityeratur drevnyego mira (1971); E. M. Meletyinszkij: Rannie formü iszkussztva (1972); B. L. Riftyin: Tyipologija i vzaimoszvjazi szrednyevekovüh lityeratur Vosztoka i Zapada (1974).